Rancangan Pengajaran Harian
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Kreatif (Pendidikan Muzik) | |
Kelas | Mawar | |
Tajuk | 4. Apresiasi dan Estetika Seni Muzik | |
Masa | 8.15 – 8.45 pg | |
Standard Pembelajaran | 4.2.1 Melakukan gerakan mengikut i. lirik lagu ii. irama | |
Objektif | Di akhir pengajaran murid dapat melakukan gerakan mengikut irama dan lirik lagu | |
Nilai | Bekerjasama, bertanggungjawab, kerajinan, keberanian, toleransi | |
Aktiviti Lirik “Bapaku pulang” Bapaku pulang dari Bapaku belikan kereta Kereta kecil warna merah Akan kubawa ke sekolah Ponponponponpon ponpon ponpon Kereta kecil ku berbunyi Marilah adik mari naik Boleh kubawa jumpa nenek 1. Guru menunjukkan model sebuah kereta. Guru bersoal jawab dengan murid mengenai lagu yang berkaitan dengan kereta. 2. Guru memainkan lagu “Bapaku Pulang”. Murid dikehendaki membaca lirik dan mendengar lagu dimainkan. 3. Murid murid dikendaki membuat pergerakan bersama guru mengikut lirik dan lagu. Guru akan menggunakan teknik ansur maju: 3.1 Guru sebut dan murid ulangi lirik (pastikan lirik betul). 3.2 Guru sebut dan menunjukkan gaya pergerakan murid akan ikut. Fokus pergerakan Bapaku, kereta, kereta kecil, Ponpon-bunyi hon, berbunyi Marilah - rujuk lirik yang telah di bold kan. | ||
EMK | Kasih sayang, kerjasama | |
BBB | Mp3 lagu “Bapaku Pulang”, lirik lagu,model kereta | |
Refleksi 4 daripada 5 orang murid dapat mengikuti pembelajaran. Penggunaan pergerakan atau gerak gaya membantu murid memahami dan menghayati kandungan lagu. Taufik menjadi disruptif dan perlu diasingkan supaya tidak menggangu sesi pembelajaran. Bagaimanapun setelah ditenangkan, murid ini boleh mengikuti semula pembelajaran dan menjadi lebih berkerjasama setelah “dilantik” menjadi konduktor kelas muzik. | ||
Thanks mucho
ReplyDelete