Monday 12 December 2011

RPH PTL (2)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN KSSR PENDIDIKAN KHAS
            (MASALAH PEMBELAJARAN)

Mata Pelajaran                        :           Pengurusan Kehidupan ( Pengurusan Diri)

Kelas                                       :           2 Mawar

Tajuk                                       :           1. Urus Diri

Masa                                       :           8.45 – 9.15 pagi (30 minit )

Standard Pembelajaran          :           1.1.1

Objektif Pembelajaran            :           Pada akhir pembelajaran dan pengajaran murid dapat 
                                                           menamakan bahagian kepala seperti mata, telinga,                                                   hidung, mulut dan rambut                                                                                                
Aktiviti P & P                           :          
1.         Guru memakai topeng muka yang kosong dan bersoal jawab dengan murid
            “Murid-murid nampak tak muka cikgu”?

2.         Guru menunjukkan bahagian kepala yang sebenar dengan meminta seorang murid          tampil ke depan dan menunjukkan bahagian kepala murid tersebut

3.         Guru menunjukkan kad imbasan bahagian kepala seperti mulut, mata, hidung, telinga      dan rambut

4.         Murid menyebut dan menamakan bahagian kepala yang ditunjukkan oleh guru.

5.         Guru bersama-sama murid menyanyikan lagu anggota kepala.
            Contoh:           Dua mata saya
                                    Satu hidung saya
                                    Dua telinga saya, kiri dan kanan
                                    Satu mulut saya tak henti makan….nyam..nyam..nyam
    
Elemen Merentas Kurikulum  :           Nilai-nilai murni, sains dan teknologi

Elemen Nilai Tambah             :           Teknologi Maklumat dan Komunikasi

Bahan Bantu Belajar               :           Komputer riba, kad imbasan, topeng muka, bahan maujud

Penilaian P&P                         :           Murid diuji melalui senarai semak dan pemerhatian guru.
                                   
Refleksi                                   :           Keseluruhan murid dapat menguasai dan menamakan        bahagian kepala. Aktiviti penggayaan diberikan kepada            murid-murid tersebut.                                                



No comments:

Post a Comment